آشنایی با انواع تجهیزات پزشکی و کاربرد های آن
دریافت نمونه سوالات استخدامی ادارات، سازمانها و ارگانها

جمعه 28 آبان 1400
ن : khashayars

آشنایی با انواع تجهیزات پزشکی و کاربرد های آن

لوازم و تجهیزات دندانپزشکی > دندانپزشکی نیز مانند بسیاری از رشته های پزشکی دیگر ، دارای ابزار و لوازم تخصصی و ظریفی است که در زمان معاینه دهان و دندان بیمار ، درمان و ترمیم دندان ها و ... توسط دندانپزشک متخصص استفاده میشود.

تجهیزات دندانپزشکی به دلیل ظاهر و صدای ترسناکی که دارند باعث شدند که بسیاری از افراد حتی از رفتن به دندانپزشکی اجتناب کنند. مطالعه و آشنایی با لوازم و ابزار های ضروری دندانپزشکی میتواند این ترس را برای شما را تا حدی کاهش دهد.

دیجی دندان شما را در مسیر خرید تجهیزات دندانپزشکی راهنمایی خواهد کرد .

همچنین دیجی دندان چندین سال است که در مسیر فروش تجهیزات دندانپزشکی قدم برداشته پس اگر بدنبال یک فروشگاه تجهیزات دندانپزشکی در تهران میگردید دیجی دندان گزینه اول شماست .

در ضمن اگر میخواهید کمی در مورد لوازم و تجهیزات بدانید بد نیست به وبلاگ ما هم سری بزنید مطالب مثل فایل روتاری چیست و ....

ابزار های ضروری در دندانپزشکی :

آینه دهان دندانپزشکی

آینه دهانی ، جزو یکی از ضروری ترین لوازم و تجهیزات دندانپزشکی در حین معاینه بیمار است. از این آینه برای بررسی و معاینه قسمت های داخلی دهان و دندان های عقب ( که برای پزشک قابل مشاهده نیست و یا مشاهده آن ها دشوار است ) استفاده میشود.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید ، قسمت بالایی این آینه ها گرد بوده و یک دسته فلزی دارد. آینه های دهانی اندازه و شماره های متفاوتی دارند که بیشتر از شماره 4 و 5 ، و در مواقع ضروری از شماره 2 آن استفاده میشود.

انواع آینه دهانی

دو نوع آینه دهانی برای جراحی و معاینه دندان و دهان بیمار وجود دارد ، یکبار مصرف و اتوکلاو . آینه های یکبار مصرف اغلب برای معاینه استفاده میشود و از پلاستیک در ساختار آن استفاده شده. آینه هایی که سر آینه و دسته آینه های قابل اتوکلاو می باشد بیشتر در جراحی ها استفاده میشود و دسته و دور آینه آن از فلز (فولاد ضد زنگ ) استفاده شده.

انبرک دندانپزشکی ( کاوشگر دندان )

انبرک یکی دیگر از ابزار های مهم برای دندانپزشک ها جهت بررسی و معاینه قسمت های پوسیده ، لثه و یا تراشیدن جرم و پلاک بر روی دندان ها استفاده میکنند.

این ابزار که شامل یک دسته فلزی و نوکی تیز است به دلیل داشتن نوکی تیز ظاهری ترسناک دارد ! یکی از قابلیت های ضروری این ابزار شناسایی پوسیدگی میان دندان هاست.

اسکالر دندانپزشکی | اسکیلر

اسکالر از لحاظ کاربردی ، شبیه به انبرک عمل میکند . به صورتی که انبرک جرم ها را از دندان بر میدارد اما اسکالر برای پلاک ها و جرم های باقیمانده و بزرگتر قابل استفاده است.

ساکشن دندانپزشکی

ساکشن با اینکه در حین معاینه و کار دندانپزشک ، جزو مزاحم ترین لوازم و تجهیزات دندانپزشکی محسوب میشود ، کنار آمدن با آن برای بیمار راحت تر است.

پزشک برای معاینه و بررسی دهان و دندان شما نیاز دارد که فضای داخلی دهان شما تا حد امکان خشک و خالی از بزاق دهان باشد به همین علت از این وسیله استفاده میکند.

انواع ساکشن و طرز کار آن

ساکشن یک دستگاه مکنده بزاق است که دو نوع آبی و هوایی را شامل میشود. ساکشن نوع اول یعنی ساکشن آبی شامل یک لوله می باشد که داخل دهان بیمار قرار میگیرد و با استفاده از آن لوله بزاق دهان بیمار را خالی میکند.

ساکشن نوع دوم ، ساکشن هوایی است که دستیار پزشک از آن استفاده میکند این دستگاه با حجم بالایی که دارد تمامی مواد و خرده هایی که در حین ترمیم و جراحی دندان بوجود می آید را مانند یک جارو برقی با مکش بالا ، داخل خود جمع میکند .

دریل دندانپزشکی | هندپیس

هندپیس ها رابطی هستند که سر دریل به آن ها وصل میشود و با توجه به کاری که انجام میدهند انواع متفاوتی دارند. ویژگی هایی مانند : میزان سرعت ، قدرت ، قطعات قسمت پخش آب خنک کننده و میزان روشنایی آن ها را متمایز میکند.

 

سرنگ دندانپزشکی

برای بی حس کردن ، از دارو های مختلفی استفاده میشود که این دارو ها از طریق سرنگ به بیمار منتقل میشود استفاده از سرنگ بی حسی در دهان بیمار باعث میشود که در حین معاینه و جراحی توسط پزشک ، بیمار دردی را حس نکند ، این سرنگ ها دارای یک سوزان نسبتا بلندی هستند و از لحاظ ظاهری به نوع ثابت و کمرشکن تقسیم میشوند .

 

قالب‌ های دندانپزشکی

قالب هایی که در مطب های دندانپزشک ها استفاده میشود دارای یک مواد نرم بوده و در دهان بیمار گذاشته میشود که فرم و قالب دندان های بیمار بدست بیاید.

این مواد طعم و مزه ی مطلوبی ندارند ولی غیر قابل تحمل هم نیستند و بعد از چند ثانیه قابل تحمل میشوند.

 

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد ابزار های دیگری هم برای معاینه و جراحی در دندانپزشکی ضروری است که در ادامه توضیح میدهیم :

 

تابوره یا صندلی مخصوص دندان پزشک

این صندلی برای راحتی کار پزشک طراحی شده ، به صورتیکه ارتفاع آن قابل تنظیم بوده و پزشک با استفاده از آن قادر خواهد بود به راحتی کار خود را انجام دهد.

پنس های مخصوص دندانپزشکی

از این پنس ها که معمولا یا ساده هستند و یا سر آن ها کج هست سایز های مختلفی وجود دارد. پنس های مخصوص دندانپزشکی برای جابه جا کرد مواد و گاز داخل دهان در حین معاینه استفاده میشود.

 

باند و رول های استریل

باند های مخصوص دندانپزشکی برای تمیز کردن دهان و دندان ، برخی وسایل و ابزار های دیگر استفاده میشود . این رول های بهداشتی دارای الیافی با قدرت جذب بسیار بالا مخصوص مایعات هستند.

کپسول‌ های آمالگام

آمالگام موادی است که برای پر کردن دندان های پوسیده و ترمیم آن استفاده میشود .

Smooth Condenser

از این وسیله برای فشردن و صاف کردن آمالگام بر روی دندان پوسیده استفاده میشود . همچنین از ابزاری به نام football burnisher برای صاف کردن تمیز کردن این مواد استفاده میشود. از این وسیله سایز ها و انواع مختلفی وجود دارد

 

.

.

.

این متن صرفا یک رپرتاژ آگهی بوده و ما مسئولیتی در قبال محتوای آن نداریم و مسئولیت بر عهده سایتی است که لینک آن در داخل مطلب قرار گرفته است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: سایر مطالب، ،