طریقه نصب توالت فرنگی - روش نصب توالت فرنگی
دریافت نمونه سوالات استخدامی ادارات، سازمانها و ارگانها

دو شنبه 11 مرداد 1400
ن : khashayars

طریقه نصب توالت فرنگی - روش نصب توالت فرنگی

طریقه نصب توالت فرنگی - روش نصب توالت فرنگی

 

طریقه نصب توالت فرنگی چگونه است؟ آیا در منزل می‌توان به راحتی نصب توالت فرنگی را انجام داد؟ امروزه استفاده از توالت های فرنگی در هتل ها، بیمارستانها و منازل مسکونی بسیار متداول شده است. توالت‌های فرنگی جزء وسایل بادوام هر ساختمان به حساب می آید. اما به دلایل مختلف ممکن است تصمیم به نصب یا تعویض آن بگیرید. برای این کار نیاز به دانش فنی دارید. ما در این مطلب شما را با نصب انواع توالت فرنگی و وسایل مورد نیاز آن آشنا می کنیم.

توالت‌های فرنگی بر اساس پارامترهای مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. انواع توالت فرنگی بر اساس اتصال مخزن به کاسه توالت عبارت‌اند از:

  1. توالت فرنگی دوتکه: به دلیل جدا بودن مخزن شستشو از کاسه توالت به آن دو تکه می گویند.
  2. توالت فرنگی یک تکه: این توالت طوری طراحی شده که مخزن به کاسه توالت متصل است.
  3. توالت فرنگی توکار یا دیواری (وال هنگ): این توالت بر روی دیوار نصب شده و مخزن آن داخل دیوار قرار می گیرد.

نحوه نصب توالت فرنگی

در ابتدا برای نصب توالت فرنگی نیاز به ابزار فنی مخصوصی داریم. وسایل مورد نیاز عبارتند از:

  • دستکش
  • آچار فرانسه
  • درزگیر مومی و پلاستیکی (واشر)
  • شلنگ رابط
  • پیچ گوشتی و
  • انبردست

دو حالت کلی برای نصب توالت فرنگی وجود دارد. در حالت اول، از قبل توالت فرنگی نصب است و در ابتدا باید آن را جدا کنید. در حالت دوم، برای اولین بار قصد نصب توالت فرنگی را دارید.

برای تعویض توالت فرنگی قبلی، اول باید آن را جدا کرده و بردارید. قبل از هر کاری ابتدا شیر آب را کامل بسته و سیفون را زده و آب داخل آن را کامل تخلیه کنید. اگر توالت فرنگی شما دو تکه است ابتدا با باز کردن پیچ های اتصال دهنده، مخزن توالت را از کاسه جدا کنید.

بعد درپوش پیچ توالت را برداشته و با آچار فرانسه آنها را شل کنید. حالا کاسه توالت را به آرامی تکان دهید تا چفت های آن باز شده و از زمین جدا شود. توجه داشته باشید که به توالت ، سرامیک و کاشی های اطراف آن آسیبی وارد نشود. هنگام برداشتن توالت فرنگی قدیمی، حتما از دستکش استفاده کنید، زیرا حلقه مومی قدیمی بسیار آلوده و کثیف می باشد.

برای جلوگیری از استشمام گاز فاضلاب، دهانه چاه را با پارچه بپوشانید تا از انتشار بو و گازهای مضر جلوگیری کنید. توالت فرنگی جدید را به صورت آزمایشی در محل نصب قرار داده تا از موقعیت دقیق پیچ ها و تراز بودن آن مطمئن شوید.

قبل از نصب توالت باید لوله های فاضلاب کاملا آب بندی شود. ابتدا حلقه مومی (بوگیر ژله ای) و پیچ های آن را نصب کنید. این واشرهای مومی برای تثبیت و عایق کردن محل اتصال توالت فرنگی با فاضلاب است و از خروج گازهای فاضلاب و نشتی آب جلوگیری می کند. بنابراین این مرحله برای نصب توالت فرنگی بسیار مهم و اساسی است.

در مرحله‌ی بعد، کاسه توالت فرنگی را  روی آن قرار داده و آن را فشار دهید تا دقیقا در جای خود قرار گیرد. برای ثابت کردن آن از درزگیر و بست های پلاستیکی استفاده کنید. اگر توالت فرنگی دوتکه است بعد از نصب کاسه، باید مخزن را با پیچ و مهره به آن متصل کنید.

برای نصب شلنگ رابط ابتدا یک سر شلنگ را به مخزن و سر دیگر را به فلکه آب وصل کنید. در گام بعدی نشیمن‌گاه توالت فرنگی را بوسیله بست‌ به آن، متصل کنید. بعد از اتمام نصب کامل توالت فرنگی برای جلوگیری از جمع شدن آلودگی و کثیفی در بین درزهای توالت و سرامیک، از چسب آکواریوم آنتی باکتریال استفاده نمایید.

 

فاصله توالت فرنگی از دیوار

مهم‌ترین پارامتر برای نصب توالت فرنگی، فاصله مناسب آن از دیوار است. با توجه به میزان آکس تخلیه (فاصله مرکز لوله سیفون با لبه پشتی آن) فاصله توالت فرنگی از دیوار پشتی مشخص می شود. در زمان خرید توالت فرنگی توجه کنید که مقدار آکس توالت فرنگی انتخاب شده، مساوی و یا کمتر از آکس لوله فاضلاب باشد. به طور میانگین در زمان لوله کشی ساختمان، لوله خروجی مورد نظر را بیش از 25 سانتی متر از لبه کاشی کاری شده دیوار در نظر می گیرند.

پارامتر بعدی، فاصله توالت فرنگی از دیوار مجاور است. فاصله استاندارد آن از دیوار کناری بیش از 15 اینچ  یا 38 سانتی متر می باشد. البته این حداقل فاصله‌ای است که باید در نظر گرفته شود. در فضاهای بزر‌گ‌تر توالت فرنگی را در فاصله بیشتری از دیوار کناری قرار می‌دهند.

برای استفاده راحت و آسان از توالت فرنگی باید به فاصله مناسب آن از دیوار روبرو دقت کرد. برای نشست و برخاست راحت، این فاصله را حداقل 21 اینچ یا 53 سانتی متر در نظر می گیرند.

 

نصب توالت فرنگی دیواری یا توکار

توالت فرنگی دیواری یا وال هنگ بدون هیچ پایه و مخزنی بر روی دیوار نصب می شود. به دلیل قرارگرفتن مخزن این توالت فرنگی در داخل دیوار، برای فضاهای کوچک بسیار مناسب است.

برای نصب این توالت فرنگی ابتدا باید اتصالات و قاب فلزی آن به طور دقیق بر روی هم سوار شوند. سپس نوبت به نصب استراکچر (فلاش تانک) توالت فرنگی در داخل دیوار می رسد. با اندازه گیری های دقیق، فلاش تانک را بر روی قاب و داخل دیوار قرار دهید.

پس از قرار گرفتن مخزن، در حالی که لوله های فاضلاب، آب و فلاش تانک از دیوار بیرون است، دیوار کاشی شود. در آخر کاسه توالت را با بست به استراکچر داخل دیوار وصل کنید. سپس با درزگیری دور توالت و تست فلاش تانک کار نصب آن به پایان می رسد.

 

طریقه نصب توالت فرنگی خودشور یا بیده دار

این توالت فرنگی کاملا شبیه توالت فرنگی یک تکه، دوتکه و وال هنگ است. با این تفاوت که برای آبکشی، از وسیله ای به نام بیده بر استفاده می شود. بیده دستگاهی است که جهت پاشش آب در زیر درب توالت فرنگی کار گذاشته می شود.

در این توالت فرنگی دیگر نیازی به شیرمخلوط و شلنگ ندارید. از این وسیله (بیده) می توان در سایر توالت فرنگی های دیگر نیز استفاده کرد. با این اوصاف، نصب توالت فرنگی خودشور با توالت فرنگی های معمولی هیچ تفاوتی ندارد و کاملا شبیه هم است. فقط طریقه نصب بیده بر روی توالت فرنگی است که در ادامه توضیح خواهیم داد.

برای نصب بیده بر روی توالت فرنگی در حال استفاده، ابتدا درب توالت را باز کنید. بعد از بستن شیر آب، مخزن آب را خالی نمایید. برای ادامه نصب به یک عدد شیر سه راهی نیاز دارید تا آب خروجی از منبع را از یک طرف به فلاش تانک و از طرف دیگر به خودشور هدایت کند.

برای نصب بیده اول شلنگ پیسوار متصل به مخزن توالت فرنگی را باز کنید. شیر سه راهی را به محل ورودی آب به داخل مخزن متصل کنید. در این قسمت به دو عدد شلنگ پیسوار نیاز دارید. یک سر شلنگ پیسوار را به یکی از خروجی های شیر سه راهی و سر دیگر را به ورودی آب از منبع بر روی شیر پیسوار متصل کنید.

صفحه نصب خودشور را در پشت لبه کاسه توالت نصب کنید. یک سر شلنگ پیسوار دوم را به ورودی آب بر روی خودشور توالت فرنگی وصل کرده و سر دیگر را بر روی خروجی شیر سه راهی متصل کنید.

بعد از نصب خودشور تمام اتصالات را چک کنید تا از عدم نشتی آن‌ها مطمئن شوید. در نهایت شیر پیسوار را باز کرده و با فشار دادن دکمه مخصوص پاشش آب، عملکرد آن را چک نمایید. در صورتیکه بیده توالت فرنگی از نوع دیجیتالی بود، بعد از اتصال شلنگ آب به ورودی آن، سیم برق بیده را به پریز بزنید، تا از دکمه های آن برای تنظیم دمای آب، کنترل جهت و میزان پاشش آب استفاده کنید.

 

نصب توالت فرنگی روی توالت ایرانی

گاهی به دلیل کمبود فضا، امکان نصب توالت فرنگی و ایرانی در یک مکان را ندارید و به همین خاطر به فکر تبدیل توالت ایرانی به توالت فرنگی می افتید؛ که برای نصب توالت فرنگی بر روی توالت ایرانی می‌توان از سه روش زیر استفاده کرد.

  • استفاده از توالت فرنگی سیار: این روش بسیار راحت و کم هزینه است و در کمترین زمان این کار عملی می شود. توالت فرنگی سیار را خریداری کرده و بدون هیچ گونه تغییر و تخریبی آن را بر روی توالت ایرانی قرار دهید.
  • نصب توالت فرنگی بر روی توالت ایرانی بدون تخریب: ابتدا قسمت رویی توالت ایرانی را به طور کامل بپوشانید و فقط خروجی فاضلاب آن را باز نگه دارید. سپس توالت فرنگی را بر روی آن نصب کرده که در این روش سایز لوله کفشور توالت فرنگی بایستی 10 باشد.
  • نصب توالت فرنگی بر روی توالت ایرانی با تخریب: یکی از اصولی‌ترین روش‌ها برای نصب توالت فرنگی بر روی توالت ایرانی از طریق تخریب کلی و جزئی توالت ایرانی است. در ابتدا در تخریب کلی، توالت ایرانی را تا نقطه قیرگونی خراب کنید. سپس سیفون توالت ایرانی را از پشت آن کوتاه کرده و اتصالات را به کمک تبدیل یا دو زانو وصل نمایید.

در تخریب جزئی تنها کاسه توالت ایرانی را کاملاً خراب کنید و اتصال تبدیل را بر روی سیفون توالت ایرانی اضافه کرده و بعد از هم سطح کردن کف توالت، توالت فرنگی را روی آن نصب نمایید.  

نکات مهم در نصب توالت فرنگی

  • قبل از نصب توالت فرنگیِ، داخل لوله‌های فاضلاب را به خوبی بررسی کنید. زیرا ممکن است داخل لوله‌‌ها با سیمان یا آشغال پر شده باشد که منجر به گرفتگی توالت فرنگی در آینده نزدیک می‌شود.
  • استانداردهای لازم برای نصب توالت فرنگی مثل فاصله توالت فرنگی از دیوار پشتی، روبرویی و مجاور به خوبی رعایت کنید.
  • درزگیر توالت فرنگی خریداری شده باید با خروجی فاضلاب متناسب باشد. لازم به ذکر است که خروجی فاضلاب توالت فرنگی در دو سایز 90 و 110 می باشند.
  • در هنگام نصب بوگیر (درزگیر) توالت فرنگی تنها به چسب آن اکتفا نکرده و بعد از جایگذاری بوگیر، اطراف آن را با چسب بپوشایند. اما مراقب باشید حجم چسب آنقدر زیاد نباشد که ارتفاع بوگیر را زیاد کند.
  • استفاده از لوله ونت خشک در هنگام نصب توالت فرنگی بسیار ضروریست. در غیر این صورت تخلیه توالت فرنگی با مشکل مواجه خواهد شد. (لوله ونت خشک در واقع لوله هواکشی است که در پایین‌ترین نقطه لوله‌کشی فاضلاب نصب میشود).
  • اگر خروجی توالت فرنگی به درستی بر روی لوله فاضلاب قرار نگیرد، با وجود استفاده از چسب آکواریوم باز هم آب از زیر توالت نشتی کرده و کثیفی، کپک زدگی و بوی بد را در پی خواهد داشت.
  • تراز بودن توالت فرنگی، رعایت شیب استاندارد لوله فاضلاب و تنظیم بودن فلوتر (شناور) نقش بسزایی در تخلیه کامل مدفوع از داخل کاسه توالت فرنگی دارند.
  • پس از نصب توالت فرنگی حتماً فلوتر آن را تنظیم کنید، تا نه تنها آب از توالت هدر نرود. سیفون نیز به بهترین شکل خود کار کند.

قیمت نصب توالت فرنگی

 هزینه نصب توالت فرنگی بر اساس فاکتورهای مختلف تعیین می شود، و به‌طور دقیق نمی‌توان مبلغ خاصی را برای این خدمت مشخص کرد! عوامل موثر در هزینه نصب توالت فرنگی عبارتند از:

  • برند توالت فرنگی (ایرانی یا خارجی) خریداری شده
  • طریقه نصب توالت فرنگی که بر اساس مدل خریداری شده ( دیواری، یک تکه، دو تکه، خودشور و ...)
  • برند و کیفیت مصالح و قطعات استفاده شده
  • نصب شیرآلات در کنار توالت فرنگی

 

 

 

.

.

.

این متن صرفا یک رپرتاژ آگهی بوده و ما مسئولیتی در قبال محتوای آن نداریم و مسئولیت بر عهده سایتی است که لینک آن در داخل مطلب قرار گرفته است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: سایر مطالب، ،