تست روانشناسی و هوش هیجانی EQ
دریافت نمونه سوالات استخدامی ادارات، سازمانها و ارگانها

یک شنبه 7 ارديبهشت 1399
ن : khashayars

تست روانشناسی و هوش هیجانی EQ

تست روانشناسی و هوش هیجانی EQ

تست هوش هیجانی EQ

هوش هیجانی ( EQ ) به زبان ساده یعنی قابلیت شناخت، استفاده و کنترل احساسات خود برای غلبه بر استرس، ارتباط موثر با دیگران و غلبه بر چالش‌‌های زندگی. همچنین هوش هیجانی نشان دهنده میزان آگهی و شناخت شما از احساسات دیگران و تاثیر گذاری بر این احساسات نیز هست. در هوش هیجانی شما احساسات متفاوت را به راحتی می‌شناسید و از‌‌ هم‌تفکیک می‌کنید. هوش هیجانی تاثیر بسیار زیادی بر موفقیت شما در زندگی دارد. هوش هیجانی کمک می‌کند شما با دیگران ارتباطات قوی داشته باشید در کار و مدرسه موفق‌تر ظاهر شوید. به اهداف شغلی یا شخصی در زندگی برسید. کنترل احساسات و عواطف خود را در دست داشته باشید و تصمیمات بهتری برای زندگی بگیرید.

کاربرد‌‌های هوش هیجانی

هوش هیجانی به شما کمک می‌کند در مدرسه، دانشگاه و کار مسائل پیچیده اجتماعی را با انگیزش و رهبری دیگران در راستای منافع خود حل کنید. در بسیاری از موقعیت‌‌های شغلی سازمان‌‌ها ‌ترجیح می‌دهند افراد با هوش هیجانی بالا را استخدام کنند تا افراد صرفا باهوش یا فنی به همین جهت تست EQ قبل از استخدام بسیار مهم است.

در کنار این سلامت جسمی‌هم وابسته به هوش هیجانی است اگر شما قادر به کنترل استرس خود نباشید فشار خون بالا می‌گیرید و سیستم ایمنی بدن شما ضعیف می‌شود و احتمال حملات قلبی بالا می‌رود. سلامت روانی‌‌ هم ‌با عدم کنترل احساسات به خطر می‌افتد.

با شناخت احساسات دیگران ارتباطات بهتری با آنها برقرار می‌کند چه در زندگی شخصی مثل ارتباط با همسر چه در زندگی اجتماعی. در زندگی اجتماعی هوش هیجانی کمک می‌کند دوست را از دشمن راحت‌تر تشخیص دهید علاقه دیگران را به خودتان بیشتر کنید و احساس محبت و دوستی بیشتری داشته باشید.

 آزمون آنلاین هوش هیجانی

می‌خواهید بدانید که هوش هیجانی تان در چه سطحی است؟

با استفاده از تست بار آن EQ شما می‌توانید سطح هوش هیجانی تان را ببینید. آزمون بار-آن دارای ۹۰سوال می‌باشد. شما از طریق لینک زیر می‌توانید این آزمون را مشاهده کرده و به پاسخگویی آن اقدام کنید.

تفاوت هوش هیجانی و IQ

IQ همان هوش شناختی است که مردم بیشتر با آن آشنا هستند.حتما شما‌‌ هم‌افرادی را می‌شناسید که با اینکه بسیار تیزهوش هستند در دانشگاه یا کار ولی زندگی موفقی ندارند ثابت شده افرادی که هوش هیجانی بالاتری دارند زندگی موفق‌تری دارند تا افرادی که IQ بیشتری دارند. درست است که اگر IQ بالاتری داشته باشید دانشگاه بهتری می‌روید ولی از آنجا به بعد هوش هیجانی است که به شما کمک می‌کند تا روابط خود را با دیگران به درستی تنظیم کنید و به اهداف نایل شوید. بیشترین موفقیت زمانی به دست می‌آید که شما‌‌ هم ‌IQ  خود را توسعه دهید‌‌ هم‌ هوش هیجانی.

هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی از ۵ عامل مشهور تشکیل شده:

خود آگاهی

شما احساسات خود را می‌شناسید و می‌دانید چطور بر افکار و رفتار شما تاثیر گذارند. شما نقاط قوت و ضعف خود را می‌شناسید و اطمینان به نفس کافی دارید.

خود کنترلی

در این عامل شما علاوه بر شناخت توانایی مدیریت احساسات خود را نیز دارید. مثلا چقدر در برابر احساساتی مثل عصبانیت افسردگی و هیجان قابلیت کنترل بر خود را دارید. چقدر انعطاف پذیرید و در برابر ایده‌‌های نوین باز هستید.

انگیزش

چقدر توانایی انگیزش به خود برای رسیدن به اهداف را دارید. چقدر می‌توانید احساسات منفی خود را به مثبت تبدیل کنید . در واقع جهت دهی احساسات به سوی اهداف شخصی یا گروهی است.

همدلی

توانایی شناخت احساسات دیگران که برای موفقیت در زندگی بسیار لازم است. قابلیت‌‌ هم‌دردی و کمک به دیگران. تشخیص احساسات یک گروه و ارتباط با آنها و شناخت اینکه دیگران چه می‌خواهند و چه چیز نیاز دارند.

مهارت‌‌های اجتماعی

توانایی شناخت، ارتباط و مذاکره با دیگران در جامعه است. انگیزش دادن به دیگران تغییر احساسات دیگران همکاری و همراهی با دیگران برای ریدن به هدف و قابلیت انطباق در یک تیم است.

 

راهکارهای تقویت هوش هیجانی

اگر هوش هیجانی پایینی دارید نگران نباشید هوش هیجانی را با آموزش و تمرین می‌توان تقویت کرد. هر چند فرآیند تقویت هوش هیجانی با آموزش و دانستن شروع می‌شود اما مهم‌تر از دانش اجرای این راهکارها در زندگی روزمره و تمرین و ممارست درباره آنهاست. فقط با دانستن راهکارهای کاهش استرس، استرس کاهش پیدا نمی‌کند و هر بار باید با این غول دست و پنجه نرم کنید تا این راه حل‌‌ها به رفتار طبیعی شما تبدیل بشود و بر استرس غلبه کنید.

مدیریت رفتار

درباره زمانی که کنترل خودتان را بر احساسات از دست می دهید فکر کنید. زمانی که دچار استرس شدید می شوید آیا در آن زمان واضح فکر می‌کنید و معقول تصمیم می‌گیرید؟ طبیتا نه .پس سعی کنید بیابید چه چیزهایی باعث این مورد میشود و سعی کنید با عواملش مبارزه کنید و باز هم این کار را تکرار کنید یعنی بعد از مدتی دوباره فکر کنید در چه موقعیتی استرس شدید داشتید و چطور میتوانید آن را کم کنید مثلا اگر سر امتحان استرس شدید دارید و دلیلش شب امتحانی درس خواندن است سعی کنید از ابتدای‌ ترم کم کم و با برنامه ریزی درس تان را بخوانید و‌ ترم بعد ببینید آیا موفق می شوید سر امتحان استرس نداشته باشید یا نه؟

خود آگاهی

هر چقدر بیشتر خودتان را بشناسید راحت‌تر  می‌توانید هوش هیجانیتان را افزایش بدهید مثلا در چه موقعیت هایی عصبانی می‌شوید می‌ترسید ناراحت می‌شوید که اینها رو در تجارب گذشته تان میتوانید پیدا کنید. اگه بازگشت به گذشته تان و فکر کردن درباره اینها برایتان دردناک است نشان میدهد شما دوست دارید خودتان را از احساسات دور کنید در حالی که واقعیت و بررسی لحظه به لحظه رفتارتان در گذشته به شما کمک میکند بفهمید چجوری احساسات در رفتار و فکر تان تاثیر گذاشته و شما باید بتوانید با احساسات ارتباط بر قرار کنید.

آگاهی اجتماعی

باید در روابط اجتماعیتان تمرکز کنید . خودتان را جای دیگران بگذارید و حس کنید در آن موقعیت آنها چه احساسی می‌توانند داشته باشند. در لحظه این کار را تمرین کنید و همیشه سعی کنید احساسات دیگران را درک کنید این توجه به احساسات نباید باعث فرآموشی احساسات خودتان بشود و احساسات خودتان قربانی بشود بلکه ضمن توجه به احساسات خود باید به احساسات دیگران‌‌ هم‌ احترام بگذارید.

مدیریت روابط اجتماعی

خوب کار کردن با  دیگران و نشان دادن انعطاف در کار گروهی . پیش بینی کردن رفتار دیگران از روی شناخت قبلی و فهمیدن زبان بدن و پیام‌‌های غیر شفاهی دیگران و عکس العمل مناسب نسبت به این پیام‌‌ها به مدیریت روابط اجتماعی شما کمک می‌کند. استفاده از طنازی در هنگام موقعیت چالشی و استرس زای اجتماعی تعادل را به جمع بر می‌گرداند. باید یاد بگیریم که از این موقعیت‌‌های دشوار برای نزدیک‌تر شدن به دیگران استفاده کنیم نه برای ایجاد فاصله.

نشانه‌‌های تقویت هوش هیجانی در رفتار

این رفتارها اگر در شما تقویت بشود یا در دیگران دیدید نشانه هوش هیجانی بالاست.

۱-درباره احساساتتان فکر می‌کنید

از خودتان می‌پرسید نقاط قوت و ضعفتان چیست؟ حالت‌‌های روانی من چه تاثیری در تصمیم گیری های من دارد؟ چه چیزی پشت هر کدام از رفتارهای من پنهان است؟

۲-صبر کردن

قبل از حرف زدن یا عمل کردن صبر می‌کنید و فکر می‌کنید. به حرف ساده است اما در عمل کار واقعا سختی است. غلبه بر احساسات لحظه ای و گرفتن تصمیم معقول بعد از آن.

۳-کنترل فکر

می‌توانید فکرهایتان را جهت دهی کنید و با تمرکز به چیزی فکر نکنید یا به چیز خاصی فکر کنید.

۴-انتقاد پذیری

هیچ کس از انتقاد خوشش نمی آید ولی اگه توانستی از انتقادها سود ببری و با احترام با انتقاد دیگران مواجه بشوید و خودت را بهبود بدهید انتقاد پذیر می شوید.

۵-شفافیت

لازم نیست همیشه هر چیزی را که در ذهنمان میگذرد به دیگران بگویم ولی لازم است وقتی داریم حرف می‌رنیم منظورمان را شفاف بیان کنیم. بدون اینکه پا روی خطوط قرمزمان بگذاریم.

۶-بیان همدلی

همدلی داشتن با دیگران در دل کافی نیست بلکه باید بتوانید این همدلی را به نمایش‌‌ هم‌ بگذارید. به جای قضاوت کردن دیگران با آنها همدلی کند.

۷-تحسین کردن دیگران

همه از تحسین شدن خوششان می‌آید و این به توسعه اعتماد و ارتباط کمک می‌کند. بر روی نکات مثبت دیگران تمرکز کنید و از آنها تعرف کنید.

۸-بازخورد سودمند دادن

به جای سرکوفت زدن به نقاط ضعف دیگران به آنها راه حل بدهید.

۹-عذر خواهی کردن

قدرت و شهامت عذر خواهی را داشته باشید.  همیشه عذر خواهی به معنی اشتباه بودن نظر شما نیست گاهی نشان دهنده اهمیت و علاقه شما به حفط ارتباط با دیگران است.

۱۰- بخشیدن و فرآموش کردن

نیازی به پاشیدن نمک بر روی یک زخم قدیمی‌نیست بلکه با بخشیدن و فرآموش کردن شما شانس درمان این زخم را خواهید داشت. شما با بخشیدن امکان گروگان گرفتن احساسات خودتان را از دیگران می‌گیرید و می‌توانید راحت‌تر در زندگی به پیش برید.

۱۱-خوش قولی

قول‌‌ها و قرار‌‌های خودتان با دیگران را رعایت کنید چه کوچک چه بزرگ این برای شما شهرت و اعتماد دیگران را به ارمغان می آورد.

۱۲-کمک به دیگران

به دیگران کمک کنید.  این کار در  روابط شما با دیگران بسیار تاثیر گذاره و انرژی مثبت این کار به شما بازخواهد گشت. ضمن اینکه اعتماد و ارزش شما نزد دیگران زیاد می‌شود و حتی حاضرند رهبری شما را بپذیرند.

۱۳-سوء استفاده نکردن از احساسات دیگران

فقط به این دلیل که شما میتوانید احساسات دیگران رو در جهت منافع خودتان تحریک کنید به این معنی نیست که ازشون سوء استفاده کنید. اگر ارتباط موثر بلند مدت می‌خواهید نباید از دیگران سوء استفاده کنید.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: سایر مطالب، ،