انواع دستگاه پرکن مایعات
دریافت نمونه سوالات استخدامی ادارات، سازمانها و ارگانها

دو شنبه 16 دی 1398
ن : khashayars

انواع دستگاه پرکن مایعات

انواع دستگاه پرکن مایعات

شاید تصور کنید که یک دستگاه پرکن مایعات کار آسانی دارد. این دستگاه‌ها مواد مختلف مثل مایعات, گازها, قطعات جامدات و … را درون یک ظرف مشخص ریخته و برای بسته بندی آماده می‌کنند. اما مسئله به این سادگی نیست و وظیفه این دستگاه به‌راحتی انجام نمی‌شود. ماشین‌آلات پرکن انواع مختلفی دارند زیرا ما انواع مختلفی از متریال ها را داریم  که می‌خواهیم آن‌ها را بسته بندی کنیم برای مثال بسته بندی یک گاز سمی نیاز به درجه ایمنی بسیار بالایی دارد و یا بسته بندی یک مایع چسبنده مشکلات خاص خود را دارد و نیازمند یک ماشین بسته بندی مناسب خود می‌باشد.
بنابراین ضرورت دارد که دستگاه پرکن مایعات انواع مختلفی داشته باشند.

انواع دستگاه پرکن مایعات:

 دستگاه‌های بسته بندی پرکن به هفت زیرشاخه اصلی دسته‌بندی می‌شوند.

 این زیرشاخه‌ها هرکدام توسط شرکت‌های مختلف طراحی , تولید و به بازار عرضه می‌شوند. اگر شما یک تولیدکننده محصولات مختلف هستید برای خرید یک دستگاه پرکن به چه چیزهایی توجه می‌کنید. البته قیمت یکی از مهم‌ترین مواردی است که برای خرید ماشین‌آلات پرکن موردتوجه است اما شما بهتر است دستگاهی را انتخاب کنید که سلامت محصول شما را با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارد تضمین نماید. برای مثال اگر شما تولیدکننده نوشابه هستید و قصد خرید یک دستگاه پرکن نوشابه برای خط تولید خود دارید بسیار مهم است که محصول خود را طوری بسته بندی کنید که گاز خود را از دست ندهد و کف نکند. کدام یک از ماشین‌آلات پرکن نوشابه قادر است این خواسته شما را برآورده کند و چنین ویژگی‌هایی داشته باشد؟

لزوم استفاده از دستگاه پرکن مایعات :

 دستگاه‌های پرکن مایعات علاوه بر افزایش بهره‌ وری، دقت بسته بندی را نیز به میزان چشمگیری افزایش می‌دهند.

استفاده از ماشین بسته بندی پرکن ضمن افزایش بهره‌وری کمک زیادی به دقت بسته بندی می‌کند. مایعات مختلف به‌منظور ریخته شدن در ظروف و بطری‌ها نیازمند روشی هستند که ضمن داشتن دقت و سرعت عمل، مکانیسم مؤثر، ساده و بدون دردسری داشته باشند. ازاین‌رو با به‌کارگیری دستگاه پرکن مایعات می‌توان این نیاز را رفع نمود. ازآنجاکه مایعات ازنظر گرانروی با هم متفاوت هستند به مکانیسم تزریق مختلفی نیز نیازمند می‌باشند برای مثال نحوه جاری شدن یک لیوان آب با یک ظرف مارمالاد تفاوت دارد. بنابراین در دستگاه‌های پرکن نیز باید از مکانیسم‌های مختلف برای پر کردن مایعات گوناگون استفاده نمود.

دستگاه پرکن مایعات غلیظ و رقیق

مایعات رقیق درست مانند آب رفتار می‌کنند. انواع نوشیدنی‌ها  اعم از آبمیوه‌ها, شربت‌ها, نوشابه, دلستر و عرقی جات گیاهی در دسته مایعات رقیق قرار می‌گیرند. اما مایعاتی مثل عسل به دلیل گرانروی بالا یا ویسکوزیته زیاد از جمله مایعات غلیظ به شمار می‌روند. بنابراین به دستگاه پرکن متفاوتی برای بسته بندی عسل یا بسته بندی شکلات مایع و بسته بندی آبمیوه یا دیگر نوشیدنی‌های رقیق نیاز داریم.

بسته بندی لبنیات نیز نیازمند دستگاه پرکن مایعات است. اما این مواد غذایی نیز با هم تفاوت دارند برای مثال ماست و خامه از جمله مایعات غلیظ به شمار می‌روند درحالی‌که دوغ, شیر و شیرکاکائو از مایعات رقیق محسوب می‌شوند.

مکانیسم پر شدن در دستگاه پرکن مایعات :

برای یک دستگاه پرکن مایعات سه مکانیسم
۱.    پمپی
۲.    پرکن ثقلی
۳.    پرکن سیلندری پیستونی

جهت تزریق مایعات با هر نوع گرانروی وجود دارد.
ممکن است یک روش برای بسته بندی یک مایع مناسب بوده اما برای دیگر مایعات کاربردی نداشته باشد. بنابراین انتخاب درست مکانیسم تزریق مایعات بسیار مهم است.

سیستم تزریق پمپی

 از مکانیسم پمپی می‌توان برای انواع مایعات استفاده کرد. این روش دقت بالایی ندارد. این روش برای پر کردن مایعاتی مثل گریس سرد که چسبندگی زیادی دارد بسیار مناسب می‌باشد.

سیستم تزریق ثقل

 سیستم‌های پرکن ثقل را معمولاً برای بسته بندی عرقیات , بسته بندی دوغ, و بسته بندی انواع شوینده‌ها به کار می‌برند. این روش ارزان‌ترین مکانیسم پرکن است که به کمک جاذبه و وزن خود مایع عملیات پر کردن انجام می‌شود. از این روش برای طراحی دستگاه پرکن مایعات رقیق استفاده می‌گردد.

سیستم تزریق سیلندر پیستون

 روش پرکن سیلندر پیستون مکانیسمی است که در برخی از ماشین‌آلات پرکن اتوماتیک به کار گرفته می‌شود. این روش دقت بالایی دارد و بهترین گزینه برای بسته بندی و پر کردن مایعات غلیظ است. خطای تزریق در این روش بسیار کم است زیرا حجم ثابت مایع به‌صورت دقیق تنظیم شده است بنابراین برای پر کردن مایعات غلیظ معمولاً از این نوع مکانیسم استفاده می‌شود.

انواع دستگاه‌های پرکن

 در اینجا به بررسی انواع دستگاه‌های پرکن مایعات می‌پردازیم.

دستگاه پرکن مایعات اتوماتیک

برای تولید مایعات در تیراژهای انبوه باید از یک خط کامل پرکن مایعات استفاده نمود. به‌این‌ترتیب محصولات مایع به کمک دستگاه پرکن اتوماتیک تا سقف ۲۰۰۰ بطری ۱ لیتری با درصد خطای ۰/۱ در هر ساعت پر می‌شوند.

دستگاه پرکن روتاری

 در این دستگاه‌ها محل ظروف و بطری به‌صورت دایره بوده و نسبت به پرکن‌های خطی فضای کمتری را اشغال می‌کنند. در این دستگاه‌ها می‌توان از سیستم تزریق پمپ، سیلندر و پیستون و حتی ثقل استفاده نمود.

دستگاه پرکن بشکه

ظروف بزرگ ۲۲۰ لیتری را توسط دستگاه پرکن بشکه می‌توان بسته بندی نمود. در این روش بشکه‌ها روی رولیک ها قرار می‌گیرند و به زیر نازل تزریق هدایت می‌شوند.

دستگاه پرکن مایعات نیمه اتوماتیک

 این نوع دستگاه‌ها نیز با سیستم تزریق پمپ، ثقل و یا سیلندر پیستون قابل طراحی می‌باشند. دستگاه پرکن مایعات نیمه اتوماتیک در دو نوع
۱.    رومیزی
۲.    شاسی دار
طراحی و تولید می‌شود. حجم کار این دستگاه با توجه به نازل تزریق مشخص می‌شود.

دستگاه پرکن گریس

گریس‌ها از موادی هستند که دارای چسبندگی بالایی بوده و بهتر است با استفاده از مکانیسم پمپ تزریق شوند.
سیستم تزریق از کف انجام می‌گیرد تا فاصله و حباب در ظروف ایجاد نشود.

دستگاه پرکن عسل

از دیگر مایعات دارای ویسکوزیته بالا عسل است.
مکانیسم سیلندر و پیستون بهترین روش پر کردن عسل می‌باشد.
می‌توان مخزن و تعداد سیلندرها را برای بالا بردن سرعت افزایش داد.
بهتر است عسل قبل از تزریق گرم شود تا پر کردن بهتر انجام گیرد.


دستگاه پرکن گالن

از دستگاه پرکن گالن برای پر کردن مایعاتی نظیر آب رادیاتور و عرقیات که در گالن‌های ۲۰ لیتری تزریق می‌شوند استفاده می‌شود.
با استفاده از حسگر لودسل دقت این عملیات افزایش می‌یابد.

جهت اطلاعات بیشتر در باره این دستگاهها به سایت بهسام ماشین مراجعه نمایید.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: سایر مطالب، ،