کاربردهای سود پرک
دریافت نمونه سوالات استخدامی ادارات، سازمانها و ارگانها

جمعه 6 ارديبهشت 1398
ن : khashayars

کاربردهای سود پرک

کاربردهای سود پرک

 

کاربرد های متنوع از سود پرک

سود پرک که یک ماده ی قلیایی بسیار قوی است و در واکنش های شیمیایی نیز بسیار توانمند نشان می دهد، در صنایع مختلف کاربرد های متنوع و حساسی پیدا کرده است. سود پرک یا همان کاستیک سودا در خانواده ی محصولات بازی از جمله واکنش گر سریع تر و قوی تری نسبت به باقی باز ها می باشد. سود پرک در حالت محلول در آب، ثبات خوبی دارد تا آنجا که در این حالت می توان آن را ذخیره سازی و حتی جا به ‌جا کرد. همچنین در کاربرد های صنعتی از سود پرک، فرآورده های جانبی نامطلوبی مانند دی اکسید کربن و یا دیگر کربنات ها تولید نمی شود.

از جمله کاربرد های عمده از سود پرک در صنایع مختلف می‌ توان به صنایع تولید آلومینیوم، صنایع کاغذ سازی، بازیافت کاغذ، تصفیه آب و غیره اشاره کرد. سود پرک همچنین می تواند ماده ی اولیه ی خوبی در تولید بسیاری از محصولات باشد. مانند: حلال ‌ها، الیاف مصنوعی، چسب ها، علف‌کش‌ ها، رنگ سازی، سفید کننده ها و غیره. از سود پرک حتی در صنایع داروسازی نیز استفاده می شود. مانند: تهیه ی داروی آسپرین. از دیگر کاربرد های سود پرک می ‌توان به صنایع صابون سازی، مواد شوینده، صنایع نفت و گاز، سرامیک و... اشاره کرد. و همچنین از جمله کاربرد سود پرک در فرآیند خنثی سازی اسید ها در پساب های صنعتی است.

در ادامه به برخی از این کاربرد های سود پرک در صنایع به حالت جامع‌ تری اشاره می کنیم.

1

کاربرد سود پرک در تولید مواد شیمیایی

در حدود ۴۰ درصد از سود پرک تولید شده در سطح جهان به منظور یک ماده ی اولیه در فرآیند تولید طیف وسیعی از محصولات شیمیایی استفاده می شود. محصولاتی مانند: تولید صابون و مواد شوینده با کاربرد های خانگی و صنعتی و همچنین انواع سفید کننده های کلری که حاوی آب ژاول می ‌باشند. این محصول از ترکیب سود سوزآور و کلر به دست می ‌آید.

محصولات لوله بازکن که در جهت استفاده از خاصیت واکنش پذیری سود پرک از سود سوزآور در ترکیبات خود استفاده می ‌کنند. این طیف از محصولات با تبدیل چربی ها و مواد روغنی انسداد کننده ی لوله ها به مواد صابونی شکل محلول در آب، موجب باز شدن لوله ها می گردند.

2

کاربرد سود پرک در داروسازی

کاربرد های متنوعی از کاستیک سودا در صنایع داروسازی وجود دارد که عام ترین آنها به تولید انواع مسکن های ساده مانند: آسپرین، مواد ضد انعقاد و همچنین دارو های ضد تصلب شرائین اشاره کرد.

3

کاربرد سود پرک در صنایع تولید کاغذ

در فرآیند استخراج خمیر کاغذ در روش‌ های سولفات و سولفیت که به حذف لیگنین می انجامد، از سود مایع استفاده می شود. در دیگر موارد استفاده، در صنایع کاغذسازی می ‌توان به استفاده از سود پرک در فرآیند کرافت اشاره کرد. همچنین در بازیافت کاغذ های باطله، به جهت حذف جوهر، از سود پرک استفاده می کنند.

4

کاربرد سود پرک در تولید ابریشم مصنوعی

در روند تولید ابریشم مصنوعی، به جهت ایجاد استحکام لازم و همچنین براقی مطلوب در سلولز قلیایی تولید شده، از سود مایع استفاده می شود.

5

کاربرد سود پرک در آلومینیوم سازی

در مسیر خالص سازی سنگ معدن بوکسیت که حاوی مقدار قابل توجهی از آلومینا می باشد، از محلول سود پرک استفاده می گردد. و همچنین در فرآیند نهایی تولید، به ‌منظور براق کنندگی آلومینیوم نیز از سود پرک استفاده می‌ کنند.

7

کاربرد سود پرک در صابون سازی

صابون که یک ماده ی حلال در آب است، در اثر واکنش چربی ها با کاستیک سودا به دست می ‌آید. سود مایع می تواند چربی ها را تبدیل به صابون نماید که حلال در آب و با خاصیت شویندگی هستند.

8

کاربرد سود پرک و صنایع غذایی

سود پرک در عمل آوری زیتون در مسیر شیرین کردن زیتون استفاده می شود. در تولید نوعی چربی شور که باعث خاصیت تردی می شود، استفاده می شود. در جدا کردن پوست سیب زمینی و گوجه فرنگی و سایر میوه ها در صنایع تولید کنسرو و به جهت جلوگیری از رشد کپک ها و باکتری ها در برخی از مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

9

کاربرد سود پرک و تصفیه آب

به جهت کنترل میزان اسیدیته آب در تصفیه خانه های آب و فاضلاب و همچنین به جهت حذف فلزات سنگین از آب می توان از سود پرک استفاده کرد.

10

 

سود پرک و جایگزینی به جای سودا اَش

سابقاً سودا اش یک ماده ی بسیار پر کاربرد در صنایع شیشه سازی و کاغذ سازی بوده است. کیفیت پایین سودا اش در مسیر ترکیبات شیمیایی، روش ‌های سخت در تهیه ی آن و هزینه ی بالایی که داشت باعث شد تا صنعتگران به فکر جایگزینی مناسب‌ تر به جهت این ماده باشند. کاستیک سودا یا سود سوزآور، همان جایگزین مطمئن و مناسب و خوش قیمت تر است که به منظور جایگزینی برای سودا اش استفاده می شود.

 

این متن صرفا یک رپرتاژ آگهی بوده و ما مسئولیتی در قبال محتوای آن نداریم و سایتی که لینک آن درون متن قرار گرفته عهده دار مسئولیت می باشد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: سایر مطالب، ،