همه چیز درباره کوچینگ
دریافت نمونه سوالات استخدامی ادارات، سازمانها و ارگانها

جمعه 28 دی 1397
ن : khashayars

همه چیز درباره کوچینگ

همه چیز درباره کوچینگ

کوچینگ چیست؟

کوچینگ روندی است که جهت بهبود عملکرد افراد در زندگی روزمره شخصی یا حرفه‌ای، اجتماعی و حتی احساسی کار می‌کند، به این معنی که در بسیاری از زمینه‌های زندگی، برای پیشرفت و ارتقاء عملکرد می‌توان از کوچینگ یاری و کمک گرفت. تمرکز و هدف اصلی کوچینگ به‌جای گذشته بر حال و آینده شخص است و به پیدا کردن و حل کردن مسائل و مشکلاتی که درگذشته اتفاق افتاده است نمی‌پردازد. نظر کوچینگ این است که همه مردم و عموم جامعه بهترین مسیر را خودشان می‌توانند تشخیص دهند و غالباً پاسخ مشکلاتشان، نزد خود آن‌ها است. کوچ‌ها درواقع با مراجعه‌کننده خود شریک و دوست می‌شوند تا با آن‌ها برای طرح‌ریزی و رسیدن به آنچه دوست دارند کمک کنند. پس‌ازاین رو انتخاب‌کننده و تصمیم‌گیرنده نهایی مسیر سرنوشت و کاردان و نوآور زندگی، خود مراجعه‌کننده است؛ و کوچ او فقط نقش یک راهنما و یا به عبارتی شریک را بازی می‌کند.

بیاید با یک مثال این موضوع را روشن کنم :به تعریف دیگری می‌توان گفت که کوچینگ به‌جای اینکه شکار آماده را در دهان افراد بگذارد، شکارچی بودن را، به‌صورت غیرمستقیم و به کمک خود مراجعه‌کننده، آموزش می‌دهد. در این مرحله خود شخص با یاری کوچ، به ایده آل‌ترین و بهترین راه‌حل برای حل مشکل خود می‌رسد. در دوره کوچینگ، به افراد به‌صورت مستقیم آموزشی داده نمی‌شود (منظور این است که چیزی به فرد دیکته نمی‌شود)، بلکه فرد طی  جلسات کوچینگ، به کمک کوچ ،  فرد مراجعه کننده به اطلاعاتی درباره خصوصیات خود دست می‌یابد.

کوچ چه کسی است؟

کوچ‌ها معلم، روان‌شناس و مشاور نیستند، آن‌ها درواقع کمک‌کنندگانی هستند که به شما نشان می‌دهند به آگاهی برسید و مسائلی را خودتان کشف کنید و یاد بگیرید. کوچ‌ها هرگز شمارا نصیحت نمی‌کنند و به شما راهی را ارائه نمی‌دهند، بلکه با استفاده از فن های آموزش دیده در حرفه خود (مانند گوش دادن ، پرسیدن سؤالات کلیدی و قدرتمند و گرفتن بازخورد)، به شما کمک می‌کنند تا مسیری را برای جلو بردن اهدافتان تعیین کنید، یا پازل‌های درونی که موجب بروز مشکلاتی در زندگی شما شده‌اند را کنار هم ببینید و به نتیجه برسید. کوچ‌ها در حقیقت به افراد کمک می‌کنند که خودشان با رسیدن به جواب هایشان، میان آن‌کسی که هستند و آن‌کسی که می‌خواهند باشند ارتباط ایجاد کنند. کوچ‌ها به مراجعه کنندگان کمک می‌کنند تا افکار و پیچیدگی‌های ذهن خود را خودشان سروسامان دهند به‌طور خلاصه ساده کنند و به شفافیت برسند.

افزایش مهارت ها  به کمک کوچینگ

کوچینگ درواقع با بکار گیری فن خود باعث افزایش مهارت دیگران می شود. مدیرانی که شیوه‌ی مربی‌گری را برای راهنمایی کارمندان و اعضای خود به کار می‌گیرند درواقع آن‌ها را تشویق می‌کنند که با انجام کارهای پرهیجان و چالش‌برانگیز به تجربیات خود مهارت‌هایی را اضافه کنند. حال بیاید از یک زاویه دیگر به این موضوع نگاهی بی اندازیم; فرض کنیم یک پدر باتجربه می‌خواهد تجربیات و مشکلاتی که خود در زندگی دیده است را به پسرش یاد بدهد و به پسرش می‌گوید پسرم مواظب باش کسی گولت نزند و پسر هم می‌گوید; چشم پدر. به نظر شما آیا این پسر یاد گرفت که کسی در زندگی گولش نزند؟ مسلماً این‌طور نیست و ما با گفتن یک موضوع نمی‌توانیم به فردی هم‌چین چیزی را یا د بدهیم. به‌طور مثال من به شما می‌گویم در این استخر یک سکوی پرش وجود دارد که ارتفاع آن ۵ متر است.
قطعاً برداشت ذهنی و چشم‌اندازی خوبی در شما به وجود نمی‌آید؛ اما وقتی شمارا به جایگاه سکو پرش می‌بریم و شما از ارتفاع ۵ متری پایین را نگاه می‌کنید، قطعاً یک ذهنیت از ارتفاع ۵ متر در شما ایجاد می‌شود و وقتی‌که جرات می‌کنید و از این ارتفاع به داخل آب می‌پرید تازه متوجه مفهوم ارتفاع ۵ متری می‌شوید! درنتیجه با گفتن یک موضوع مسلماً شخصی نمی‌تواند عمق موضوع را به‌خوبی درک کند. درواقع مراحل کوچینگ به همین شکل است.

انواع کوچینگ

کوچینگ کسب و کار (business coaching)

مدلی است که در آن کوچ، صاحبان بیزینس های کوچک و متوسط را در قسمت های مختلف فروش، مدیریت، سازماندهی ، تیم سازی ، برنامه‌ ریزی، بازاریابی، ساخت و تولید و … به کمک تکنیک‌ها و مهارت ها، تجارب اختصاصی و ابزارهای حرفه‌ایِ خود رهیاری (کوچ) می‌کند.

کوچینگ فردی

در این مدل کوچینگ به افراد کمک می‌کند تا به اطلاعاتی در مورد خود دست‌یافته و تمامی اهداف و اولویت‌بندی‌های شخصی خود را شناسایی کنند، تفکرات، عواطف و انتخاب‌های خود را بهتر بشناسد و برای تغییر زندگی‌شان، دستیابی به اهدافشان، و احساس رضایت‌مندی بیشتر گام‌های مناسب بردارد.

کوچینگ شغلی یا کاری

کُوچ  کاری یا به اضطلاح شغلی ، به افراد یاری می‌رساند تا بدانند از شغل و تخصص خود چه چیزی را خواستار هستند و بعدازآن برای تعیین قدم‌های مناسب دررسیدن به اهداف شغلی هماهنگ با دیگر بخش‌های زندگی‌شان تصمیم بگیرند.

کوچینگ گروهی

در این مدل، کوچینگ به‌صورت گروهی با افراد به‌صورت جمعی و گروهی کار می‌کنند. مرکزیت اصلی این کوچینگ از پیشرفت رهبری تا پیشرفت شغلی، برخورد با استرس تا تیم سازی به‌صورت گوناگون است. درکوچینگ گروهی مزیت‌های کوچینگ فردی را با منابع گروهی ادغام می‌کند. به این صورت، افراد از یکدیگر یاد می‌گیرند و تعاملات در راستای گروه شکل می‌گیرد

کوچینگ عملکرد

در این مدل ، کوچ‌های عملکرد به کارمندان و پرسنل ادارات و شرکت ها در همه زمینه ها کمک می‌کنند تا ملزومات شغلی، شایستگی‌های لازم برای دستیابی به آن ملزومات، مشکلات و شکاف های میان عملکرد کنونی وعملکرد شایسته، و چالش ها و فرصت های بهبود عملکرد خود را بشناسند. و بعد از آن، با پرسنل، مدیران آنها و دیگرافراد در محل کارشان همکاری می‌کنند تا پرسنل با آگاهی از مشکلات عملکردی موجود، برنامه‌های اقدام برای توسعه حرفه‌ای خود را تدارک ببینند.

دوره کوچینگ

آیا با این قضیه مواجه شدید که باهدف تغییر و تحول در زندگی خودتان و رسیدن به آرامش درونی و یا موفقیت در عرصه زندگی و یا شغلی و حرفه، در یک دوره آموزشی یا وبینار شرکت کرده باشید و بعد از مدتی اصلاً شاهد تغییری در رفتار قبلی خود ندیده باشید و تغییر و پیشرفتی را که انتظار داشته بودید با شرکت در آن کارگاه آموزش و یا به‌اصطلاح وبینار، تجربه نکرده باشید؟ کوچینگ درواقع در مورد تغییر و تحول در شیوه‌ی زندگی است و کوچ یک کمک‌کننده برای ایجاد تغییر مسیر نگرش به زندگی است. برای اینکه تغییر مسیر همیشگی شود،

ما به مدت‌زمان احتیاج داریم تا عملکرد و رویکرد جدید به‌طور پایه‌ای جایگزین شود. تخصص کوچینگ در طول سال‌های گذشته در تمام دنیا، نشان داده که برای مراجعین نتایج تأثیر برانگیز و مطلوبی داشته. از زمانی که با کوچینگ آشنا شدم، آشنایی بیشتری از خود پیدا کردم و این آگاهی موجب شد تا مواردی که برای من هدفمند بودند شفاف شوند و آشنایی با کوچینگ موجب شد تا گام درراه تغییری بگذارم که حدود سالیان دراز به دنبالش بودم.

.

.

.

این متن یک رپرتاژ آگهی بوده و ما هیچ مسئولیتی در قبال محتوای آن نداریم و مسئولیت بر عهده سایتی است که در داخل متن لینک شده است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: سایر مطالب، ،